torstai 31. tammikuuta 2013

04 Nike+

Niin kauan kuin muistan on mun juoksulenkeillä ollut mukana Nike+. Tai no nämä viimeiset pari vuotta kun on toi iPodikin ollut omistuksessa. Kyllä mulla on mielessä joskus ne skidinmpänä heitetyt lenkit kera Sony Walkmanin kannettavan cd-soittimen... Miettikää kun se oli kädessä ja paineltiin menemään! ;)

Koska mä haluan tietää miten pitkään juoksen ja kuinka pitkiä lenkkejä heitän, on toi sovellus kultakimpale mulle. Lisäksi se on ihan sika kiva kun listaa noita lenkkejä ja sieltä saa taas vaihteeksi tutkittua vähän omia treenitilastoja. ;)



                                                             kuva

Nike+ varten tarvitset iPod touchin, Nanon tai sit iPhonen ja sitten tommosen kuvassakin näkyvän anturin, joka helpoiten menee tietty Niken juoksukenkään, josta toi kolo löytyy pohjallisen alta. Kaikissa Niken kengissä sitä ei ole, pohjallisessa on kyllä ton anturin kuva, jos sinne alle sen voi sujauttaa. Ja jos nyt välttämättä haluat juosta jollain muulla kuin Nikellä, niin kyllähän sekin onnistuu. Urheilukaupoista pitäisi löytyä semmosia nauhoihin laitettavia "taskuja", joihin saa helposti ton anturin sujautettua. Ja oon mä lukenu joskus jostain jäätelötikku viritelmästäkin nauhoissa... ;D

Itse sovellus taitaa tätä nykyään löytyä oletuksena noista Applen edellä mainitusta laitteista, ainakin itselläni se silloin jo oli? Jos ei niin ihan for free sen saa napattua AppStoresta. Ja tosiaan anturi pitää ostaa erikseen, maksaa sen pari kymppiä, eli ei paha! En tiedä onko enää juurikaan myynnissä niitä paketteja missä tulee mukana semmonen vastaanotin, joka ainakin silloin pari vuotta sitten oli tarkoitettu just Nanoihin, että niihin sai ton ohjelman? Isketään siis samaan paikkaan kuin latauspiuha, mutta tosiaan ainakaan touch tai iphone ei sitä tartte. Paketti tais maksaa kympin enemmän kuin pelkkä anturi.

Toi ohjelma on maailman helpoin käyttää, syötät sun painoa ja pituutta ja ikää tietoihin ja päätät haluatko kuunnella miehen vai naisen juttelua. Mittayksikön saa ite valita maileina tai kilometreinä ja jos vielä haluaa tarkentaa tota mittausta voi erikseen kalibroida juoksun ja kävelyn tonne. Oon ainakin ite huomannut, että varsin tarkasti toi antaa noita matkoja mitä juoksen. :)

Toi appsihan on vähän erilainen jos käyttää iPhonella, muistaakseni se on kehittyny tässä välissä ja lisäksi siellä saa gps päälle lenkille kun on netti käytössä. Mun mielestä se ei ole mitenkään välttämätöntä ja mulle riittää ihan hyvin tiedot kuinka kauan lenkki kesti, montako minuuttia meni per kilometri ja montako kilometriä se lenkki oli. Netissä Nike+ sivuilla pystyy sitten helposti kartan avulla klikkailemaan sen juokseman reitin, ja vaikka sieltä vielä kummastella kilometrejä. :)

Mulle toi on välttämätön kaveri lenkeillä, ilman en ole oikeastaan enää juossut lainkaan! Paitsi Midnightrunit kun en siellä kuuntele musiikkia niin en ole jaksanut laitettakaan raahata. Ekstrakivana, tolla ohjelmalla voi määrittä itselleen "voimabiisin", jonka voi milloin tahansa kesken lenkkiä helppo pistää päälle jos alkaa jalka painamaan liikaa. ;) Itse en kyseistä ominaisuutta enää voi hyödyntää, kun ei iPodiltani enää löydy kappaleen kappaletta (poistui kun päivitin laitetteeni tälle vuosisadalle:D) vaan kuuntelen sitten erilaisia biisilistoja Spotifyn kautta. Eli premiumia kehiin ja lenkille. Ihan mahtavaa kun noi ohjelmat saa pyörimään samaan aikaan niin saa päiviteltyä biisejä vaikka joka lenkille. :)

Ja pakko tähän loppuun sanoa: HAHA ! Hitto olin siellä lenkillä !! Kuudelta. Aamulla. Aamen. Kyllä mä hetken mietin kun herätyskello soi vaille kuusi, että jos vain pistän pääni takaisin tyynyyn, mutta sit päätin että perkele nyt jos koskaan. En voi millään muotoa kehua lenkkiä, ihan jäätävän tahmaista ja rikkonaista, mutta I did it. Parempia juoksuja taas odotellessa. Ja Niketyttö on taas onnellisempi kun uudet juoksutrikoot osoittautui mahtaviksi!! En varmaan hirveesti huijaa, jos väitän, että ne on Niken Element Thermalit. 

2 kommenttia:

  1. Aika kätevä tuo! :) Haha hitsi reipasta nousta lenkille tuohon aikaan :D!

    VastaaPoista
  2. annieveliina, se on!! :) Joo, harmi vaan, ettei ole mulla niin joka päiväistä... Ei olisi yhtään pahitteeksi jos rytmi olisi hieman toisenlainen! :D

    VastaaPoista